Clicky

نحوه تشخیص دروغ فرد خودشیفته

سه راه برای تشخیص اینکه یک خودشیفته دروغ می گوید

سه رفتار اصلی نشان می دهد که پارتنر خودشیفته شما حقیقت را پنهان می کند

 

نویسنده: ارین لئونارد | روان‌درمانگر

ترجمه: پژمان آذر | روانشناس بالینی

 

افراد خودشیفته‌ یک دسته تحریف‌ شناختی  در ذهن‌شان دارند که واقعیت را برای آن ها تحریف می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد اتفاقات را در ذهن خود «بازنویسی کنند». این کار برای پارتنری که این "هذیان ها و تحاریف" را ندارد می تواند گیج کننده باشد. چون اغلب  باعث می‌شود در رابطه با افراد خودشیفته، عقل و حافظه خود را زیر سوال ببرند، چون افراد خودشیفته روی حرف خود بسیار مصمم و مطمئن هستند.

در این شرایط، سه چیز ممکن است به شما کمک کند تا بفهمید که پارتنر خودشیفته شما دروغ می‌گوید یا راست:

1) فرد خودشیفته معمولاً زمانی که دروغ می‌گوید کاملاً روی حرف خود مصمم است و روی آن پافشاری می‌کند. فرد خودشیفته با یک واکنش سریع، جمله «من این کار را نکردم» را بیان می‌کند و معمولاً حالت تدافعی به خود می‌گیرد و با قاطعیت کامل همه چیز را انکار می‌کند به شکلی که شما به خودتان و حرف‌تان شک کنید. حتی پس از اینکه مدرکی دال بر اشتباه آنها ارائه کردید، ممکن است در این باور که «آن را انجام نداده‌اند» ثابت قدم بمانند.

در حالی که اکثر افرادی که از نظر روانی سالم هستند، هنگامی که با موضوعی مواجه می شوند، مکث می کنند و در مورد مطالبی که باید به آن ها توجه شود، فکر می کنند. آنها چند لحظه وقت می گذارند تا دیدگاه طرف مقابل را بررسی کنند و پس از انجام این کار، آنها با موضوع مورد بحث یا موافقت می‌کنند یا مخالفت ولی در هر صورت واکنش فوری، شدید و انفجاری از خود نشان نمی‌دهند برخلاف افراد خودشیفته.

 

2) فرد خوشیفته پس از انکار مکرر در مورد انجام هر گونه اشتباه، حتی بعد از مواجهه با اطلاعاتی که خلاف حرف آن‌ها را اثبات می‌کند، به سرعت به سمت فرافکنی موضوع حرکت می کند و از قبول مسئولیت خودداری می کند و با سرعت و اطمینان بالا سعی می کند تقصیر را گردن شما بیندازند.

 

به عنوان مثال، "من خونه شارلوت نبودم، میگم من اونجا نبودم. نــــبوووودم. من اونجا نبودم. صبر کن ببینم اصلا تو دیروز بعد از ظهر کجا بودی؟ دیروز ماشینت جلو در نبود. خونه ریچل بودی؟ مطمئنم اونجا بودی، شرط می بندم تو اونجا بودی. مطمئنم که بودی، انکارش نکنننن دروغ نگوووووو."

 

برعکس، یک فرد سالم از نظر روانی بر نقش خود در یک موضوع متمرکز خواهد ماند. فرد سالم درون کاوی می‌کند و به مشکل فکر می کند. اغلب افراد سالم بر این تمرکز می‌کنند که چطور ممکن است اقداماتشان به یک نتیجه منفی کمک کرده باشد. در این مرحله، آنها معمولاً به طور واقعی مسئولیت اشتباه خود را می پذیرند.

 

3) فرد خودشیفته مکالمه را قطع می کند و پس از انکار سریع ، منحرف کردن موضوع و فرافکنی به صورت پرخاشگرانه عمل می کند و اوضاع را متشنج می‌کند. در مرحله بعد، آنها از صحبت کردن در مورد مشکل پیش‌آمده خودداری می کنند. به عنوان مثال، "من دیگه درباره این چرندیات بحث نمی کنم. کارم با این موضوع تموم شده و نمی‌خوام کلمه ای در موردش بشنوم بهتره دیگه تمومش کنی."

 

در حالی که فرد مسئولیت پذیر تمایل دارد هر گونه ناراحتی و تعارضی را که ممکن است در رابطه ایجاد کرده باشد، ترمیم کند و این ترمیم کردن نمونه ای از تلاش آنها برای جبران یک لحظه خودخواهانه یا اشتباه در یک رابطه است.

 

به عنوان مثال، سوزان فراموش می کند که از لیزا درباره مصاحبه مهمی که داشته، بپرسد. او احساس ناراحتی زیادی می کند و از صمیم قلب عذرخواهی می کند. سپس، او با لیزا می نشیند و سوالات متفکرانه و خوبی در مورد تجربه لیزا می پرسد. او روی لیزا تمرکز می کند و با دقت به حرف هایش گوش می دهد.

 

فرد خودشیفته معمولاً وقتی از انکار یا انحراف به فرافکنی می‌رود دروغ می‌گوید و سپس بحث را به طور ناگهانی قطع می‌کند. مکانیسم‌های دفاعی ناخودآگاه آن‌ها مانع از این می‌شود که با واقعیت کاری که انجام داده‌اند روبه رو شوند.

اگر هنگام مواجهه با شریک زندگی خود این سه مورد را مشاهده کردید، ممکن است دروغ گفته باشد.

 

منبع: Psychology Today

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید