Clicky

پنج عادت ضروری برای داشتن زندگی شادتر

شادی پایدار نیازمند تلاش، فداکاری و تمرین است.

نویسنده: شان گروور | رواندرمانگر

ترجمه: پژمان آذر | روانشناس بالینی

 

همه می خواهند شاد باشند. اما یک نکته وجود دارد: تعریف شادی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

برخی افراد خوشبختی را در زندگی خانوادگی، تجاری یا عاشقانه می یابند. دیگران ممکن است شادی را در ثروت مالی، سیاست یا ورزش بیابند. دیگران ممکن است شادی را در تحصیلات، تمرینات معنوی یا هنرهای خلاقانه بیابند.

انواع مختلف شادی

انواع مختلفی از شادی وجود دارد. به عنوان یک روان درمانگر، من همیشه دو شکل مهم از شادی را در نظر دارم:

1) شادی گذرا که آن لذت هیجان‌‍انگیزی است که در لحظه شعله‌ور می شود اما به سرعت هم محو می شود مانند شادی تعطیلات، تفریحات اخرهفته، مهمانی ها یا هدایای تولد

2) شادی پایدار، نوعی شادی روزانه که ماندگار است و بر اساس هویت، روابط، عزت نفس یا استعدادهای منحصر به فرد شما ایجاد می‌شود.

در حالی که شادی گذرا یک سرگرمی عالی و لازم است اما شادی پایدار مزایای طولانی مدت بیشتری را به همراه دارد.

 

پرورش عادات شادی در خود

حقیقت مهم این است که خوشبختی پایدار مستلزم کار و تلاش است. مقدار زیادی از آن. مانند هر مهارتی، به تلاش، فداکاری و تمرین نیاز دارد.

بهترین مکان برای شروع، تمرکز بر عادت های شادی است که می توانید روزانه تمرین کنید تا شادی خود را قوی تر و بادوام تر کنید.

 

عادات اساسی ایجاد کننده شادی

صرف نظر از سبک زندگی شما، عادات هایی که دارید شیوه زندگی شما را شکل می دهند. برخی عادات باعث شادی می شوند، در حالی که برخی دیگر باعث بدبختی می شوند.

عادات شادی آور قابل اعتماد هستند زیرا می توانند هر موقعیت چالش زایی را برای شما بهبود بخشند. این عادات سالم شامل موارد زیر است:

 

شکرگزاری: پرورش حس قدردانی برای شادی پایدار ضروری است. مهم نیست شما می توانید چیزی برای شکرگزاری پیدا کنید یا نه. برای مثال، من دوستی دارم که در شرایط بحرانی است پزشکان او آسایشگاه را توصیه کردند و تخمین زدند که او چند هفته دیگر زنده است. وقتی او را در بیمارستان عیادت کردم، از دیدن او با این روحیه شوکه شدم. او توضیح می دهد که از زمانی که برایش باقی مانده سپاسگزار است و مصمم است از آن بهترین استفاده را ببرد. او همچنین از پذیرش آسایشگاه امتناع کرد و به تازگی به خانه خودش برگشت. شک ندارم که حس قدردانی او باعث می شود حالش بهتر شود و عمرش طولانی گردد.

یاری رساندن: یاری رساندن همیشه به شما شادی می بخشد. وسواس در مورد مشکلات خود، نشخوار فکری در مورد کمبودهای خود، مقایسه خود با دیگران، انتخاب هایی هستند که ناگزیر شادی شما را تضعیف می کند در حالی که کمک به دیگران به شما یادآوری می کند که شما از افراد زیادی خوش شانس ترید. همچنین به شما مزیت بیشتری از گسترش مهربانی و شفقت را می دهد، دو ویژگی حیاتی که برای شادی پایدارضروری هستند.

خودمراقبتی: خودمراقبتی به هر فعالیتی گفته می‌شود که زندگی شما را غنی‌تر می کند، استرس را کاهش می دهد و شما را شاداب می کند. ورزش، باغبانی، پیاده‌روی طولانی، کنسرت و هر چه که باشد، به این معنی است که برای رفاه ذهنی خود وقت بگذارید و از فرسودگی شغلی که دشمن اصلی شادی است اجتناب کنید.

دوستی ها: واقعیت غم انگیز پیری این است که افراد از هم دور می شوند و ارتباط خود را از دست می دهند. ایجاد دوستی با کیفیت برای خوشبختی شما ضروری است. این منبعی است که هرگز شما را ناامید نخواهد کرد. وقتی با یک دوست خوب وقت می گذرانید، سبک تر، سرحال تر و الهام بخش تر می شوید. تنهایی شادی را تضعیف می کند؛ دوستی ها آن را تقویت می کند

خلاقیت: ختم کلام: تحت تاثیر رسانه ها بودن باعث ایجاد افسردگی می شود. زمانی را برای جدا کردن خود از صفحه نمایش های زندگی خود اختصاص دهید و کاری خلاقانه انجام دهید. نقاشی کنید، عکس بگیرید، بنویسید، برقصید. مهم نیست چکاری کنید چون خلاقیت هدیه ای است که به خود می دهید. راهی برای خلاقیت پیدا کنید و در زندگی روزمره خود به سمت شادی بیشتر قدم بردارید.

 

منبع: Psychology Today

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید